ΑQUALIA (LIA
KADEROGLOU) - ARTIST
Review for the series of artworks "Flights & Voyages", 2016
Aqualia is a contemporary mixed media artist full of
passion for painting on water using Ebru and Suminagashi techniques that offers
us her innovative and progressive artistic vision. The education that she has
received in Istanbul while training in Ebru, has given her the chance to
embrace this traditional Turkish art that keeps evolving for 900 years and to
introduce it in Greece with her own personal style. With her artwork, Aqualia
paves new ways of a cultural embrace between the two countries that have always
been influencing each other.
Ebru is a special technique of painting on a water
surface using organic dyes that can lead us to their magic as it depicts their
movement’s pulse on the specially treated water. Αqualia with the edge of her
tools and the colors creating her inspiration on the water surface is holding a
balanced result.
The harmony of the colors’ repetitive pulses on the
water creates an outstanding repetition of motives in a unique and complex
aesthetic visual scripture. Many times, Ebru painting is the artist’s
springboard as she is adding multiple visual layers by painting with acrylics
over the marbled canvas. Aqualia’s focal points are merging Ebru’s fluid colors
with her painting composition revealing images and whatever is fueling the
flights and voyages of her heart.
The travel of painting on water continues in Aqualia’s
artistic world with Suminagashi technique which is Ebru’s parallel technique
with ancient roots in China and Japan. With Suminagashi, water and oil inks on
canvas are the medium for Aqualia’s artworks. Nonetheless, this dance of colors
on water is more fluid, untamed and unpredictable creating unique free form
patterns. The canvas print sets the parallel tonal boundary of the design
emitting a liquefied sensitivity that is outstanding. Aqualia’s painting of a
theme is in context with the “waves” of Suminagashi that become both
transmitters and receivers of the spiritual expression of the artist. In her
artworks we witness both in Ebru and Suminagashi combined with mixed media,
their particular identity and the preservation of their distinctive qualities
in the contemporary world of art.
Aqualia’s solo art exhibition at the Cultural center
of the 3rd department of the Municipality of Thessaloniki with the
title: “Flights and Voyages” is the emergence of a body of work that she
quietly cultivates for quite a few years with a great respect for all
spectators that will visit it. Aqualia is an female artist that needs to share
joy, hope and meaning for life that is so precious for all people.
Magda Mystikou – Karagianniotou
Art editor
Journalist ΕΔΣΤΕ – FIJET- OMJET
ΕΔΣΤΕ Representative (Greek Union of Journalists & Writers for Tourism)
Art editor
Journalist ΕΔΣΤΕ – FIJET- OMJET
ΕΔΣΤΕ Representative (Greek Union of Journalists & Writers for Tourism)
Η ζωγραφική των ονείρων της Λίας Καδέρογλου – “Αqualia”
«Σε όλη την ζωή
μου ζούσα ονειρευόμενος» έλεγε ο Νικόλαος Γύζης. Οι περισσότεροι από εμάς τους καλλιτέχνες
ζούμε ανάμεσα στην ζωή και στο όνειρο. Το όνειρο μας βοηθάει να ξεφύγουμε από
την καθημερινότητα και να καταγράψουμε με τον δικό μας εικαστικό τρόπο αυτό που
μας απασχολεί, συγκινεί ή ενθουσιάζει.
Το όνειρο τρέφει την ελπίδα, και η ελπίδα είναι μια σημαντική πηγή
ζωής.
Η Λία Καδέρογλου,
καλλιτεχνικά γνωστή ως Aqualia, αποτυπώνει τα όνειρά της χρησιμοποιώντας δημιουργικά αρχαίες τεχνικές ζωγραφικής
στο νερό όπως το Suminagashi και το Ebru. Οι ιδιαίτερες αυτές τεχνικές δουλεύονται με την
χρήση μεγάλης ποσότητας νερού. Το νερό
οδηγεί στο όνειρο και σε μία υπερβατική αίσθηση δημιουργώντας άλλες εικόνες… Στα
έργα της Aqualia κυριαρχεί η
μορφή της γυναίκας που κοιμάται με τα μάτια ανοιχτά επαγρυπνώντας ή κινείται, χορεύει
με τα μάτια κλειστά... μεταφορικές εικόνες που αποκαλύπτουν πτυχές από τον
εσωτερικό κόσμο της καλλιτέχνιδας. Φτερωτοί
πήγασοι και τα πουλιά πετούν και
φτερουγίζουν σαν τα όνειρα ενώ τα λουλούδια - που παραπέμπουν στις τοιχογραφίες
της Σαντορίνης - αναδύονται κι αυτά από το υδάτινο στοιχείο…
Ευαίσθητα έργα
ενός μοναδικού ανθρώπου - δημιουργού που μας ωθούν σε πνευματικές καταδύσεις –
αναδύσεις ονείρου ενός άλλου κόσμου
αφύπνισης και αξίζουν να τα προσέξουμε.
Ντίνα Αναστασιάδου
Γλύπτρια - Ζωγράφος, M.F.A.
Μάστερ Καλών Τεχνών
Πτήσεις και Πλεύσεις – η
καινούργια έκθεση της Aqualia
Αν ήθελα να κάνω ένα λογοπαίγνιο με το
καλλιτεχνικό όνομα της Λίας Καδέρογλου, θα έλεγα ότι Aqualia σημαίνει η Λία που ζωγραφίζει με
το νερό. Τα καινούργια έργα της Aqualia είναι ζωγραφική με πρωταγωνιστές το νερό και
το χρώμα σε μια ισότιμη σχέση, που απαιτεί άριστη γνώση της τεχνικής,
υπομονετική προετοιμασία, ιδιότυπα εργαλεία, σεβασμό στη φύση και συνεργασία με
τον καιρό. Τα έργα της Aqualia, που εκτίθενται από την 1η Οκτωβρίου και για δεκαπέντε μέρες
στο υπέροχο νεοκλασικό του Δήμου Θεσσαλονίκης στην οδό Θεοφίλου 25 στην Άνω
Πόλη, μας προσκαλούν σε «Πτήσεις και Πλεύσεις»
στη φαντασία, στο συναίσθημα και στην ψυχή.
Το κάρβουνο και τα λάδια ήταν εκφραστικά μέσα
αρκετών χρόνων στην καλλιτεχνική πορεία της· αργότερα έδωσαν τη θέση τους σε
πιο ανάλαφρα υλικά, μέχρι που η Aqualia έφτασε στο νερό.
Άρχισε να πειραματίζεται με την ιαπωνική τεχνική
σούμι-να-γκάσι (που σημαίνει μελάνι πάνω στο νερό). Αποκλίνοντας ελαφρά από τον
παραδοσιακό ιαπωνικό τρόπο δημιούργησε έργα μεικτής τεχνικής: σουμιναγκασι πάνω
σε καμβά με προσθήκες ξύλινων στοιχείων που έδιναν την αίσθηση του
τρισδιάστατου.
Τα έργα αυτά εκτέθηκαν και αγκαλιάστηκαν από το
κοινό με αγάπη. Όχι μόνον για την πρωτοτυπία της τεχνικής, αλλά και για την
ευαισθησία των θεμάτων και την αποτύπωση τοπίων της ψυχής που είναι ένα συνεχές
άνοιγμα στη φαντασία και μια διαρκής πρόσκληση για σύνδεση με το εσωτερικό μας
βάθος, όπου όλοι βρίσκουμε τους κρίκους που μας ενώνουν με τους συνανθρώπους
μας και γινόμαστε μία δυνατή μονάδα.
Διαθέτω ένα από τα έργα αυτής της περιόδου. Στη
διάρκεια της μέρας χωρίς ν’ αλλάζει το χρώματά του, διαφοροποιείται παίζοντας
με το φως και τη σκιά. Κάτι σαν ένα ήρεμο χρωματικό ρολόι, που μετράει τον
χρόνο ενός παράλληλου κόσμου.
Οι
διαρκείς αναζητήσεις της Aqualia έχουν ήδη ανοίξει τον δρόμο που θ’ ακολουθήσει
λίγο καιρό αργότερα. Παράλληλα με αυτές κινείται η επαγγελματική της
δραστηριότητα. Είναι ειδική παιδαγωγός ειδικευμένη στο αυτιστικό φάσμα με
εικοσιπενταετή πείρα, είναι σύμβουλος πρώιμης οικογενειοκεντρικής παρέμβασης,
εκπαιδεύτρια εκπαιδευτών και μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων και Συγγραφέων
Τουρισμού Ελλάδος (ΕΔΣΤΕ) και ραδιοφωνική παραγωγός. Οι παράλληλοι δρόμοι
συγκλίνουν και η Aqualia πηγαίνει στην Κωνσταντινούπολη για να διδάξει σε πολύωρο
σεμινάριο ως εκπαιδεύτρια εκπαιδευτών. Ένας περίπατος στη συνοικία Φατίχ
αποβαίνει καθοριστικός. Γοητεύεται από το εμπρού –την τέχνη της μαρμαρογραφίας
που ξεκίνησε από την Άπω Ανατολή και ακολουθώντας τον δρόμο του μεταξιού
ταξίδεψε ως την οθωμανική αυτοκρατορία για να γίνει παραδοσιακή τεχνική της
Τουρκίας. Η Aqualia από
εκπαιδεύτρια γίνεται μαθήτρια. Κάθεται πλάι στον μάστορα-καλλιτέχνη του εμπρού
και μαθητεύει. Ευτυχώς ο αιώνας μας έχει ξεκλειδώσει τη μυστικοπάθεια των
παλιών μαρμαρογράφων, που κρατούσαν επτασφράγιστα τα μυστικά της τέχνης τους.
Η Aqualia μαθαίνει τη δύσκολη τεχνική του εμπρού και
μπαίνει σ’ έναν συναρπαστικό κόσμο στον οποίο τα υλικά και τα εργαλεία είναι η
ίδια η φύση. Τα υλικά είναι το φως, το νερό, ο αέρας, τα ορυκτά. Τα εργαλεία
είναι από τριανταφυλλόξυλο, τρίχα αλόγου, σκόνη από αγκάθι. Ο σεβασμός και η
αγάπη στη φύση είναι εξίσου σημαντικά στοιχεία για την επιτυχία των έργων. Ο
καλλιτέχνης πρέπει να ελέγξει το νερό, να βοηθηθεί από τα φύσημα του αέρα και
από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Τα έργα που φτιάχνονται τον χειμώνα είναι
αλλιώτικα από τα έργα του καλοκαιριού. Και πάντα κάθε έργο είναι μοναδικό. Οι
παλιοί μάστορες του εμπρού λένε πως κάθε συνθήκη επηρεάζει το έργο: οι έντονες
οσμές ή ακόμα και η παρουσία ενός αγαπητού οικιακού ζώου.
Αυτή την τελετουργική αυστηρότητα συναντάμε στην
Άπω Ανατολή. Στην τέχνη της, αλλά και σε όλες εκείνες τις εκδηλώσεις της ζωής
που έχουν αναχθεί στο επίπεδο της υψηλής τέχνης, όπως είναι η ιεροτελεστία του
τσαγιού ή μία παρτίδα γκο (ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού, που μοιάζει κάπως με
την ντάμα).
Η Aqualia δουλεύει ασταμάτητα πάνω στη ρευστή επιφάνεια.
Με το φως, το νερό και τον αέρα αποτυπώνει τη μία και μοναδική στιγμή του
απέραντου χρόνου. Τα σχήματα που δημιουργούνται πάνω στο ειδικό χαρτί
πυροδοτούν την έμπνευσή της και οδηγούν τα επόμενα βήματα της καλλιτεχνικής
δημιουργίας.
Η διαδικασία του εμπρού δίνει χαρά στην Aqualia που δεν συγκρίνεται με καμία από
τις προηγούμενες καλλιτεχνικές εμπειρίες. Είναι καλλιτεχνική δημιουργία και
ταυτόχρονα διαλογισμός. Είναι η μαγική στιγμή που το εφήμερο μεταφέρεται εκεί
όπου ανήκει –στο αιώνιο– και που στην ελάχιστη λεπτομέρεια περικλείεται όλο το
σύνολο. Σε μία πρωινή δροσοσταλίδα περικλείεται ολόκληρο το σύμπαν, έγραψε σ’
ένα εξαιρετικό δοκίμιό του ο Λευκάδιος Χερν.
Η τέχνη της Aqualia έχει αγκαλιάσει δύο πολιτισμούς της Ανατολής,
ενώ η ίδια η καλλιτέχνιδα ζει και εργάζεται σε έναν τρίτο λαμπρό πολιτισμό, τον
ελληνικό. Αποτέλεσμα είναι ότι οι πρόσφατες δημιουργίες της έχουν τη σφραγίδα
της διαφορετικότητας που ενώνει τους ανθρώπους, την οποία αν είναι πρόωρο ακόμα
να χαρακτηρίσουμε οικουμενικότητα, μπορούμε ωστόσο άφοβα να αποκαλέσουμε
πολυπολιτισμικότητα.
Τέτη Σώλου
Σκιτσογράφος-Συγγραφέας
Μέλος της ΕΔΣΤΕ-FIJET
Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains du Tourisme
Review for the series of artworks "Of Air & Light", 2015
ΛΙΑ ΚΑΔΕΡΟΓΛΟΥ
aka “ΑQUALIA”
Artist
"A well known scientist and author has opened wings in art. Her artworks with mixed media on canvas have a magical naivety of a child's gaze and linger upon the arms of the wind and the sky. Colors and shapes that tend to touch the frequency of nature represent lighthouses and little rocks beneath as symbols of strength and stability. There's a metaphysical feeling when you watch Aqualia's hot air balloons that have forgotten gravity and travel over the earth. Color stains on canvas have the magic of the stars that unleash joy and hope. Aqualia is a sensuous visual artist that keeps things of earth on earth and things of air weaved in a whirpool of a magestic cosmos. "
Magda Karagianniotou Mustikou
Journalist – ΕΔΣΤΕ- FIJET
Art Εditor